Skip to main content

Traditionen tro tog vi og de andre Jujitsu klubber til IMAF — Denne gang gensynet med den lille by Exincourt i Frankrig.

Fredag eftermiddag mødtes de fleste af os i lufthavnen og tog mod destination for årets IMAF i Frankrig. Jeg blev fortalt, at det var 10år siden at IMAF var kommet til i Exincourt, så nogen havde deres gensyn med hallerne.

Omkring en kl. 21.00 mødtes vi med Mik (Formand for djjf.dk) og Theis (Shoguns sensei og Danmarks branch director for IMAF) på den overfor liggende restaurant til noget aftensmad og tilfældig sammenstød med de andre Europæriske budoka og venner fra forrige IMAF seminarer.

Lørdagstræning — Timing, Kihon Kata og Judo

Lørdagen startede ud med et hurtigt bad og morgenmad på vores hotel og opstart med ceremoni kl. 9.30 med overrækkelse af dan diplomer fra tidligere gradueringer ved forrige IMAF i Danmark.

Efter opvarmning, startede dagens træning ud med tai sabaki (tai > krops og sabaki > bevægelsesteknik), timing og kuzushi (balancebrydning).

Sensei Gages træning gav hurtig introduktion til, hvordan at man beholder sin balance, selvom at man flytter sig hurtigt i sin tai sabaki.

Træningen begav sig derefter over i Dave Wareings judo teknikker med flere modkast med tankegange fra randori som førte over i gulvteknikker, som vi kender dem.

Flere af os kender Dave fra hans kursus i Shogun tilbage i 2013, hvor at han underviste i blandt andet kasteteknik og holdegreb.

Det sidste af dagens træning underviste sensei Gage i modkataen til Kihon Kata 1, hvis man kan kalde den det. Teknikkerne tager udgangspunkt i hvordan at med timing og modteknik kan ændre situationen som i budo-kontra-budo.

Træningen varede indtil kl. 17.00, hvorefter gradueringerne for de andre kampsporter til IMAF tog over, og vi pakkede sammen og kørte mod hotellet.

Efter træningen tog vi hjemad mod hotellet, men vi gjorde et kort stop ved det lokale supermarked, for at købe proviant til lidt hotelfest inden middagen. Martin og Casper husede alle 11 danske budoka og vi fik drukket nogle øl og spist flødeboller i forskellige afskygninger. Billedet blev taget af Maria Niebuhr.

Søndagstræning — refleksion og repetition

Formiddagens opvarming stod Kenneth Holmboe Jakobsen fra Shogun for, og var noget udover det sædvanlige som de fleste budoka oplever udenfor vores klub.

Efter opvarmningssessionen fortsatte træningen med fokus på modkataen til Kihon Kata 1.